Angeli Merkel nie było wśród trzech aktorów, którzy w piątek wyszli na scenę, by ogłosić światu zawarte porozumienie. Ale to ona napisała role, które odegrali szef Rady Europejskiej Herman van Rompuy, przewodniczący Komisji Jose Manuel Barroso oraz występujący w imieniu polskiej prezydencji Donald Tusk. W najnowszym numerze „Bloomberg Businessweek Polska” – pokerowa twarz Angeli Merkel.
Ponadto w „Bloomberg Businessweek Polska”: dokąd popłyną miliardy z miedzi, budżet bez dyskusji oraz scenariusze dla polskiego rynku bankowego oraz gorączka złota 2.0 – sztaby, monety, banknoty, gadżety… I złoto nowych czasów – technologie. Takie, które potrafimy wymyślić, ale nie umiemy ich zmonetyzować.
Co dokładnie ustalono w Brukseli? Przywódcy porozumieli się w sprawie tzw. paktu fiskalnego, który wprowadza nowe zasady dyscypliny finansów publicznych, w tym automatyczne sankcje za łamanie dyscypliny budżetowej. Definitywnie upadł natomiast krytykowany przez Niemcy pomysł emisji euroobligacji. Wcześniej Mario Draghi, szef Europejskiego Banku Centralnego, zdementował wszelkie spekulacje o możliwym dodruku europejskiej waluty. Takiego zapewnienia także domagali się Niemcy. Twarde zasady fiskalne wymogła na partnerach pani kanclerz. W najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska” – pokerowa twarz i mistrzowskie rozdanie europejskich kart w wykonaniu Angeli Merkel.
Na łamach „Bloomberg Businessweek Polska” także o pieniądzach i polskiej polityce. Zaczęło się od exposé premiera. Donald Tusk zapowiedział w nim wprowadzenie podatku od wydobycia srebra i miedzi. Ma to być de facto danina dedykowana KGHM. Premier jeszcze nie zakończył wystąpienia w Sejmie, a już rynkowa wartość notowanej na GPW spółki spadła o 4 mld zł. W ciągu dwóch sesji skurczyła się o kilkanaście procent. A podatek to niejedyny pomysł na zagospodarowanie pieniędzy KGHM. W formie dywidendy na konta akcjonariuszy może trafić, jak szacują analitycy, 3,5 mld zł. Największą część tej sumy – znacznie ponad 1 mld zł – zgarnie Skarb Państwa. Dokąd popłyną miliardy ze srebra i miedzi – o tym w najnowszym „Bloomberg Businessweek Polska”.
Skoro jesteśmy przy rodzimej polityce, to w cieniu dyskusji o euro niemal niezauważone pozostało przyjęcie budżetu przez polski rząd. Choć warianty były aż trzy, Rada Ministrów przyjęła ten wybrany przez ministra finansów niemal bez dyskusji. O ile jednak założone tempo wzrostu nie wywołuje emocji, o tyle inne liczby w projekcie budzą wręcz skrajne emocje. O tym, na ile realne są założenia Ministerstwa Finansów i jak się mają do polskiej rzeczywistości w „Bloomberg Businessweek Polska” piszą Michał Kobosko i Karol Manys.
Na łamach „BBWP” także relacja z „gorącego” okrągłego stołu bankowców – debaty bankowej, którą „Bloomberg Businessweek Polska” zorganizował w Warszawie wraz z firmą doradczą PwC. O możliwych scenariuszach dla polskich banków rozmawiali m.in. Andrzej Raczko – członek zarządu NBP, Andrzej Jakubiak – przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego, Wojciech Kwaśniak – wiceprzewodniczący KNF oraz kilkunastu szefów banków i Krzysztof Pietraszkiewicz – prezes Związku Banków Polskich. Gościem spotkania był również Jan Krzysztof Bielecki, szef Rady Gospodarczej przy premierze, który wcale nie wyklucza, że za jakiś czas będziemy mieli w Polsce jeden wielki bank prywatny PKO BP i całą grupę banków kontrolowanych przez państwa zachodnie, które swoje banki znacjonalizują. Niewykluczone też, że banki zaczną wyprzedawać swoje zagraniczne spółki. A te w Polsce mogą się okazać łatwe do upłynnienia. Co czeka polski rynek bankowy – o tym w najnowszym „BBWP”.
W najnowszym „Bloomberg Businessweek Polska” także złoto. 103 tony – takie są obecnie polskie rezerwy złota. Choć złoto to tylko ok. 5 proc. wszystkich rezerw, którymi zarządza NBP, to sztaby stanowią tę ich część, która najbardziej przemawia do wyobraźni. Skarbu, którego wartość szacowana jest obecnie na ok. 5 mld dol., próżno jednak szukać w kraju. W „Bloomberg Businessweek Polska” o tym, gdzie jest polskie złoto. A także o dalekim protoplaście plastikowych kart kredytowych, czyli prawdziwych złotych monetach.
Dzisiaj złotych monet już się w zasadzie nie spotyka. Ale… Pewna rodzina z Filadelfii zgromadziła w złotych monetach majątek wart 40 mln dol. Amerykański Secret Service ściga ją od 70 lat. Śledztwo toczyło się na trzech kontynentach i stało się inspiracją dla dwóch powieści, dwóch książek dokumentalnych i filmu telewizyjnego. Wszystko kręci się wokół dilera monet, który zmarł w 1990 roku, a którego sklep w Południowej Filadelfii wciąż jest prowadzony przez jego 82–letnią córkę. Na łamach „Bloomberg Businessweek Polska” – historia jednej z najbardziej fascynujących monet wszech czasów.
Złoto to nie tylko sztaby i monety. Właściwie nie ma rzeczy, której nie dałoby się pokryć złotem. Samochód, głośnik, wibrator… Cena idzie wtedy kilkaset razy w górę. Dla designerów to idealny sposób na zaistnienie w mediach. W „BBWP” przegląd złotych gadżetów.
Złotem dzisiejszych czasów mogą być wynalazki. Ale z tego bogactwa niespecjalnie umiemy korzystać. Chociaż okazji nie brakuje. Co prawda, niebieski laser jako pierwszy skonstruował Japończyk, ale dopiero Polakom udało się stworzyć stały promień. Niestety, sukces naukowy nie przekuł się w biznesowy. To Japończycy okazali się sprawniejsi w zarabianiu pieniędzy i uruchomili masową produkcję laserów, które wykorzystuje się dziś m.in. do zapisu płyt w formacie Blu–ray. Pieniądze inwestowane w Polsce w badania i start–upy marnują się. Młode firmy badawcze albo plajtują, albo zostają przejęte przez zagraniczne koncerny. Państwo finansuje badania i początkową fazę rozwoju firm, ale beneficjentem tego już nie jest. Gdzie leży problem? W „Bloomberg Businessweek Polska” – polskie szanse na technologiczny sukces oraz ich zagrożenia.
Nowy numer „Bloomberg Businessweek Polska” trafi do sprzedaży w poniedziałek, 12 grudnia. Cena „BBWP” wynosi 8 zł. Na stronie www.rejestracja.bbwp.pl do końca roku można bezpłatnie zamawiać spersonalizowane wydanie magazynu. E-wydanie „Bloomberg Businessweek Polska” jest dostępne pod adesem http://ewydanie.bbwp.pl/index.php?act=users&sub=login. Kolejny numer "BBWP" ukaże się wyjątkowo w środę, 28 grudnia.
„Bloomberg Businessweek Polska” to polska edycja jednego z najbardziej wpływowych magazynów na świecie. Wydawcą jest Point Group Business Unit, spółka zależna Platformy Mediowej Point Group SA (GPW: POINTGROUP, PGM). Magazyn jest wydawany na licencji Bloomberg L.P., wydawcy „Bloomberg Businessweek”. To pierwsza międzynarodowa licencja od czasu przejęcia magazynu „Businessweek” przez Bloomberg w 2009 roku. Redaktorem naczelnym „Bloomberg Businessweek Polska” jest Michał Kobosko.
Link do strony artykułu: https://wirtualnemedia.pl./centrum-prasowe/artykul/pokerowa-twarz-angeli-w-najnowszym-numerze-bloomberg-businessweek-polska